تشک دست دوم بخریم یا نخریم ؟

تشک دست دوم بخریم یا نخریم ؟

تشک دست دوم بخریم یا نخریم ؟ برای صرفه‌جویی در هزینه در زمان‌های نامشخص، برخی ممکن است به فکر خرید تشک دست دوم از یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا یک غریبه به صورت آنلاین باشند. اگرچه ممکن است وسوسه انگیز باشد، اما ممکن است معایبی نیز داشته باشد. از خطرات سلامتی که علائم و عوارض تشک بد گرفته تا عوارض قانونی و عدم وجود گارانتی، دلایل زیادی وجود دارد که چرا نباید تشک دست دوم خریداری کنید؟ با ما همراه باشید تا این دلایل را بررسی کنیم.

 

فهرست مطالب:

تشک دست دوم بخریم یا نخریم ؟

حقیقت این است که یک تشک جدید می‌تواند گران باشد، اما لزومی ندارد. در عوض، تشک ارزان قیمتی را در نظر بگیرید که بتوانید روی آن راحت بخوابید، بدون اینکه نگران باشید کجا بوده یا چه چیزی در داخل آن خزیده است. در زیر، حقیقت را در مورد تشک‌های مستعمل فاش می‌کنم و جایگزین‌های مناسب کیف پول را ارائه می‌دهم که به همان اندازه که راحت هستند، تمیز هستند.

آیا تشک دست دوم بخریم ؟

اگرچه ممکن است به نظر برسد که خرید یک تشک دست دوم در کوتاه مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه شما می‌شود، اما مطمئناً خطرات آن بیشتر از این مزیت است.

شما نمی‌دانید چه کسی قبل از شما روی تشک خوابیده است یا چقدر آن را تمیز نگه داشته است، به این معنی که هر نوع باکتری ممکن است روی تشک کمین کرده و آن را برای شما و کودک شما ناامن کند.

نکته اصلی ما: نو بخرید، نه دست دوم. اگر واقعاً بودجه کمی دارید و نمی‌توانید تشک جدیدی بخرید، مطمئن شوید تشک‌هایی که می‌خرید از یک فروشگاه معتبر است که تشک‌ها را قبل از فروش به‌درستی تمیز و ضدعفونی می‌کند. همچنین می‌توانید تشک‌هایی را خریداری کنید که جایگزین‌های ارزان‌تری هستند.

بیشتر بخوانید: چه زمانی باید تشک خود را تعویض کنید؟

معایب خرید تشک دست دوم

  1. ساس، کنه گرد و غبار و سایر حشرات
    خرید یک تشک دست دوم به این معنی است که شما همچنین هر چیزی را که در طول زمان در آن ساخته شده است خریداری می‌کنید. بسته به سنی که دارد، یک تشک دست دوم می‌تواند محل زندگی 10000 تا 10 میلیون کنه گرد و غبار و فضولات آنها باشد. بله یک تخت استفاده شده همچنین می‌تواند دارای پوست مرده، شوره حیوانات خانگی و حتی کپک باشد.همچنین در صورت خرید تشک دست دوم، به خصوص از بازارهای آنلاین باید نگران ساس‌ها باشید. ساس‌ها حشرات کوچکی هستند که از خون تغذیه می‌کنند و اغلب در اثاث مانند تشک، کاناپه یا صندلی مستقر می‌شوند. شما قطعاً نمی‌خواهید ساس‌ها به خانه شما هجوم بیاورند.

    خلاص شدن از شر ساس‌ها دشوار است، از شما تغذیه می‌کنند (به ویژه در ساعات شب) و ممکن است اثرات روانی مانند اضطراب و افسردگی ایجاد کند.

  2. برآمدگی‌ها و افتادگی‌های موجود
    تشک‌ها هر شب در اثر خوابیدن دچار ساییدگی و پارگی طبیعی می‌شوند. با گذشت زمان، بدن شما به طور طبیعی اثری از خود بر جای می‌گذارد، افتادگی و تخت معمولاً کمتر حمایت می‌کند. تشک‌هایی با برآمدگی یا افتادگی زیاد می‌توانند خواب شما را مختل کرده و منجر به کمردرد شوند.حتی اگر تشک دست دومی که می‌خرید برآمدگی نداشته باشد، ماندگاری کوتاه‌تری خواهد داشت. تشک‌های فومی معمولاً حدود 5 تا 7 سال دوام می‌آورند، در حالی که می‌توانید حدود یک دهه از تشک‌های فنری یا هیبریدی استفاده کنید. همچنین ممکن است نرم‌تر از آنچه شما ترجیح می‌دهید باشد. هر چه بیشتر روی تشک بخوابید، نرم‌تر می‌شود و بیشتر فرسوده می‌شود.
  3. باطل شدن گارانتی
    اکثر تشک‌ها دارای ضمانت متوسطی هستند که حدود 10 سال شما را پوشش می‌دهد. اگر در هر زمانی در طول دهه با تخفیف تولید کننده مواجه شوید، سیاست گارانتی از شما محافظت می‌کند و تضمین می‌کند که برند مورد نظر خسارت را پوشش می‌دهد. با این حال، ضمانت‌نامه‌ها غیرقابل انتقال هستند. این بدان معناست که حتی اگر خواهرتان تشک استفاده شده خود را به شما بدهد، با از گارانتی آن نمی‌توانید استفاده کنید. بنابراین اگر با مشکلی مواجه شدید، آن پول باید از جیب شما بیرون بیاید.
  4. ممکن است به صورت غیرقانونی فروخته شود.
    خرید تشک دست دوم به قدری نادرست است که در برخی کشورها حتی اجازه فروش تشک دست دوم را نمی‌دهند. اگر این کار را انجام دهند، اغلب قوانین زیادی همراه با آن وجود دارد. گاهی اوقات فقط قسمت‌های خاصی از تشک مجاز به فروش است. بسیاری از کشورها همچنین از صاحب اصلی تشک می‌خواهند که قبل از فروش تشک را به درستی ضدعفونی کند. علاوه بر این، برخی حکم می‌کنند که خرده‌فروشان تشک‌های دست دوم باید برچسب‌هایی ارائه کنند که نشان می‌دهد تشک استفاده شده است، اما به‌درستی تمیز و ضدعفونی شده است.
  5. نداشتن تضمین بازگشت کالا
    مالک اصلی از مزیت یک دوره بدون ریسک بازگشت کالا برخوردار بود. این بدان معناست که اگر پس از خرید تشک خود را دوست نداشتند، زمان مشخصی برای بازگرداندن تشک با شرایط خاصی دارند. متأسفانه، اگر تشک دست دوم خود را دریافت کنید و از آن خوشتان نیاید، پولتان را نمی‌توانید پس دهید.
  6.  عدم اطمینان از عدم اصل بودن تشک
    عدم اطمینان از عدم اصل بودن تشک یکی از دلایلی است که ممکن است خرید تشک دست دوم را با مشکل مواجه کند. خرید تشک دست دوم می‌تواند به دلایل بهداشتی و کیفیتی مخاطره‌آمیز باشد. تشک‌های دست دوم ممکن است آلودگی‌هایی مانند آلرژن‌ها، جانوران ریز، و حتی ساس‌ها را از صاحب قبلی خود به ارث برده باشند که می‌تواند سلامتی را به خطر بیندازد. همچنین، تشک‌های دست دوم ممکن است فاقد ضمانت و بازگشت باشند و از نظر بهداشتی غیرقابل قبول باشند.
    علاوه بر این، تشک‌ها معمولاً مطابق با شکل بدن و وضعیت خوابیدن صاحب قبلی شکل می‌گیرند، که ممکن است برای شخص جدید راحت نباشد. از طرف دیگر، تشک‌های نو و اصلی معمولاً دارای ویژگی‌هایی مانند استفاده از مواد باکیفیت، پارچه‌های ضد حساسیت و ضد باکتری، و عدم استفاده از فنر در ساختار تشک‌های طبی هستند که می‌توانند به حفظ سلامتی کمک کنند.
    بنابراین، به دلیل مسائل بهداشتی و کیفیتی، خرید تشک دست دوم ممکن است توصیه نشود و افراد باید در هنگام خرید تشک به این نکات توجه کنند تا از خرید محصولی که ممکن است به سلامتی آن‌ها آسیب برساند، اجتناب کنند.

جایگزین تشک دست دوم چیست؟

تشک دست دوم بخریم یا نخریم

برای صرفه‌جویی در هزینه تشک نو نیازی به خرید دست دوم ندارید. فروشگاه‌های آنلاین و فروشگاه‌های تشک، اغلب تشک‌هایی دارند که به آن‌ها ویترینی یا استوک می‌گویند. اینها معمولاً مدل‌ها یا تشک‌هایی هستند که فروخته نشده‌اند و علامت‌گذاری شده‌اند تا راه را برای موجودی جدید باز کنند.

اینها تشک‌های جدیدی هستند که یا توقف تولید شده‌اند یا قبلاً برای اهداف نمایش استفاده شده‌اند. مزیت بزرگ این است که آنها اغلب با حدود یک سال گارانتی ارائه می‌شوند. ممکن است گهگاه لک یا علامتی از استفاده در مغازه وجود داشته باشد، اما به غیر از آن، آنها در وضعیت آکبند هستند.

ضمن اینکه اگر هدف از جایگزینی فقط ظاهر تشک تخت است می‌توانید از روتختی یا پد تشک استفاده کنید.

تشک چقدر می‌تواند دوام بیاورد؟

میانگین طول عمر یک تشک حدود 7 تا 9 سال است و اکثر سازندگان توصیه می‌کنند که تشک خود را هر 8 سال یکبار تعویض کنید. با چرخاندن مرتب آن (و اگر تشک دو طرفه است، آن را برگردانید)، طول عمر آن را افزایش خواهید داد. این همچنین به جلوگیری از ایجاد برآمدگی‌ها یا فرورفتگی‌های ناراحت‌کننده در قسمت بالایی کمک می‌کند.

محافظ تشک نیز می‌تواند به افزایش عمر تشک شما کمک کند. برای اطلاعات بیشتر و نکات مفید، راهنمای ما در مورد 6 دلیل استفاده از محافظ تشک را بررسی کنید.

 بیشتر بخوانید: نکات مهم برای افزایش طول عمر تشک

چگونه از تشک خود مراقبت کنیم؟

تشک دست دوم بخریم یا نخریم

درست مانند هر چیز دیگری در خانه شما، تشک شما به کمی مراقبت نیاز دارد تا آن را در حالت بالا نگه دارد. از جاروبرقی استفاده کنید؛ هر زمان که ملحفه‌های خود را عوض می‌کنید، از آن سری‌های نرم استفاده کنید یا جارو دستی را برای تمیز کردن سریع بگیرید. اگر چیزی روی تشک ریخت، در اسرع وقت با محصولات مناسب با آنها مقابله کنید و اگر تشک شما شبیه یک صحنه جرم است، شاید وقت آن رسیده است که با متخصصان تماس بگیرید یا یک تشک براق جدید در نظر بگیرید.

فراموش نکنید که هر از چند گاهی آن را به خوبی برگردانید تا آن تورفتگی‌ها و برآمدگی‌ها را یکدست کنید. مراقب باشید، برخی از تشک‌ها حتی نیازی به برگرداندن ندارند؛ برخی فقط باید هر چند ماه یکبار بچرخند. به همین راحتی!

سوالات متداول

1- مزایای خرید تشک دست دوم چیست؟

  • خرید یک تشک دست دوم می‌تواند بسیار ارزان‌تر از خرید یک تشک جدید باشد. اگر هزینه تشک دغدغه اصلی شماست، خرید تشک دست دوم ممکن است راه‌حلی برای شما باشد.
  • تشک دست دوم یک گزینه سازگار با محیط زیست است و از فرستادن تشک‎های در وضعیت سالم به محل دفن زباله جلوگیری می‌کند.

2- چرا باید تشک دست دوم خریداری کنید؟

خرید یک تشک کاملا جدید و با کیفیت می‌تواند هزینه قابل‌توجهی داشته باشد. از سوی دیگر، تشک دست دوم راه حل اقتصادی‌تری را ارائه می‌دهد، به خصوص برای کسانی که بودجه کمی دارند. برخی از تشک‌های پیش ساخته در وضعیت تقریباً نو هستند و ارزش خرید شما را افزایش می‌دهند.

3- چرا نباید تشک دست دوم خریداری کنید؟

  • ساس‌ها، کنه‌های گرد و غبار و سایر حشرات موذی
  • عمر کوتاه
  • امکان حساسیت‌زا بودن تشک
  • نداشتن گارانتی و ضمانت بازگشت کالا
  • امکان داشتن فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌ها روی سطح تشک

4- نحوه خرید تشک دست دوم چگونه است؟

  • بررسی تمیزی تشک استفاده شده (نه فقط بررسی لکه‌های سطحی)
  • هرگز یک تشک دست دوم را در وسیله نقلیه خود قرار ندهید یا آن را به داخل خانه نیاورید بدون اینکه ابتدا علائم هجوم ساس را بررسی کنید.
  • تشک را از نظر فرورفتگی، پارگی، سوراخ، برآمدگی و لکه‌های خیس شده بررسی کنید. در حالی که فرسودگی و پارگی معمولی ممکن است یکپارچگی تشک را خراب نکند، آسیب بزرگتر یا نقص‌های متعدد می‌تواند سیستم پشتیبانی تشک را به خطر بیندازد.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

loading