بهترین تشک برای خانم های باردار کدام است؟

بهترین تشک برای خانم های باردار کدام است؟

بهترین تشک برای خانم های باردار کدام است؟ والدین باردار بودن زمان هیجان‌انگیزی است که با تغییرات فیزیکی و هورمونی زیادی همراه است. این تغییرات، اگرچه انتظار می‌رود، می‌توانند بر خواب شما تأثیر بگذارند، شما را بی‌خواب کنند و به همین منظور به دنبال راهکار های مهم برای درمان بی خوابی باشید. در این مطلب روش‌های مختلفی را توضیح می‌دهیم که بارداری می‌تواند بر خواب تأثیر بگذارد و اینکه چه کاری می‌توانید انجام دهید تا بهترین خواب ممکن را داشته باشید. برخی از این موارد شامل وضعیت خوابیدن است، برخی مربوط به سلامتی و تناسب اندام است، در حالی که بیشتر مربوط به محیط خواب است. پیامد‌ استفاده از تشک غیر استاندارد برای خانم‌های باردار می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. نکات و توصیه‌هایی که در ادامه گفته می‌شود به شما کمک می‌کند تا بهترین تشک مناسب دوران بارداری بانوان و سال‌های بعد را پیدا کنید.

 

فهرست مطالب:

بهترین تشک برای خانم های باردار چیست؟

تغییرات دوران بارداری و تاثیر آن‌ها بر روی خواب چیست؟ در دوران بارداری، هر سه ماهه چالش‌های جدیدی برای خواب شما به همراه خواهد داشت.

  • سه ماهه اول: افزایش سطح پروژسترون باعث خواب‌آلودگی در طول روز می‌شود. برخی از زنان همچنین ممکن است درد سینه، تهوع، تعریق شبانه و تکرر ادرار را تجربه کنند.
  • سه ماهه دوم: سطح هورمون‌ها ثابت می‌شود. ممکن است احساس پر انرژی بیشتری داشته باشید، اما بسیاری از زنان کابوس و سوزش سر دل را تجربه می‌کنند.
  • سه ماهه سوم: برای اکثر زنان، سه ماهه سوم سنگین‌ترین دوره برای خواب است. در این زمان وزن شکم باعث کمردرد شدید می‌شود. همچنین زنان به طور معمول بیدارشدن‌های شبانه مکرر، سندرم پای بی‌قرار و خر و پف را در سه ماهه سوم تجربه می‌کنند.

بهترین تشک برای خانم های باردار

با توجه به تغییرات مداوم بدن، انتخاب بهترین تشک برای خانم های باردار می‌تواند دشوار باشد. اگر با شریک زندگی خود می‌خوابید، باید به نیازهای او نیز توجه کنید. در حالت ایده‌آل، تشکی را پیدا می‌کنید که با سبک خواب همیشگی شما نیز مطابقت داشته باشد، زیرا امیدواریم سال‌ها از تشک خود استفاده کنید.

در بخش‌های بعدی، در مورد ویژگی های تشک های مخصوص بارداری ساختار تشک، درجه سفتی و تأثیر آن‌ها بر عملکرد تشک برای زنان باردار صحبت خواهیم کرد. همچنین به این موضوع می‌پردازیم که چرا داشتن خواب باکیفیت در دوران بارداری مهم است و برخی از نکات مهم در خرید تشک های مخصوص بارداری باید به آن‌ها توجه کنید، پوشش می‌دهیم.

چرا خواب در دوران بارداری مهم است؟

بهترین تشک برای خانم های باردار

کمبود خواب در دوران بارداری با افسردگی پس از زایمان، زایمان زودرس، دیابت بارداری، اندازه جنین، زایمان طولانی‌تر و احتمال بالاتر سزارین مرتبط است. علاوه بر این، نمی‌توان از اثرات کلی کمبود خواب مانند کندی زمان واکنش، خلق‌وخوی منفی و ضعف سیستم ایمنی بدن، در میان سایر موارد چشم‌پوشی کرد. متأسفانه، داشتن خواب باکیفیت در دوران بارداری آسان‌تر از انجام آن است.

تحقیقات نشان می‌دهد که زنان باردار بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات خواب مانند آپنه خواب، سوزش سر دل و سندرم پای بی‌قرار هستند. علاوه بر این، زنان باردار تمایل به تهوع، بی‌خوابی، اضطراب در مورد زایمان، کمردرد، حرکات جنین و نیاز مکرر به رفتن به دستشویی دارند که همه این‌ها می‌توانند در کیفیت خواب اختلال ایجاد کنند.

سرمایه‌گذاری روی یک تشک خوب اولین قدم برای بهبود خواب شما در دوران بارداری است. برای دریافت توصیه‌های بیشتر، مقاله ما را در مورد نحوه انتخاب تشک‌های پیشنهادی برای دوران بارداری بخوانید.

ویژگی های مهم در تشک های مناسب برای خانم های باردار

صنعت تشک پر از اصطلاحات پیچیده است که می‌تواند درک اینکه چرا یک تشک بهتر از دیگری است را به کاری غیرممکن تبدیل کند. در واقع، این موضوع ساده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

همه تشک‌ها دو عملکرد اصلی دارند: تأمین تکیه‌گاه ستون فقرات و کاهش فشار. آن‌ها با استفاده از ترکیبی از لایه‌های پشتیبانی و لایه‌های راحتی به این امر دست می‌یابند.

عواملی مانند تنظیم دما و کاهش حرکت که در دوران بارداری نیز مهم هستند، در درجه دوم بعد از پشتیبانی و کاهش فشار قرار دارند. در ادامه، برخی از نکات کلیدی و توضیحی ساده در مورد مهم‌ترین نکاتی که هنگام انتظار بارداری باید در یک تشک جستجو کنید و راهنمای خرید تشک بارداری ، آمده است.

  • قیمت: بارداری یک سرمایه‌گذاری بزرگ است و بسیاری از زوج‌های باردار ممکن است پول کافی برای خرج کردن چندین میلیون تومان برای یک تشک جدید نداشته باشند. شما باید مزایای خواب باکیفیت را در مقابل قیمت بسنجید و این نکته را در نظر بگیرید که یک تشک باید حداقل 6 تا 7 سال برای شما دوام داشته باشد. این تصور غلطی است که یک تشک باکیفیت باید میلیون‌ها تومان هزینه داشته باشد. در حالی که ممکن است این برای برخی مدل‌ها درست باشد، اما چندین گزینه تشک ارزان‌قیمت وجود دارد که همان مواد باکیفیت و عملکرد قوی را نسبت به بسیاری از همتایان گران‌تر خود ارائه می‌دهند. اکثر تولیدکنندگان تشک آنلاین طرح‌های قسطی را ارائه می‌دهند که به شما امکان می‌دهد تشک خود را به صورت اقساط ماهانه پرداخت کنید.
  • وضعیت خواب: پزشکان توصیه می‌کنند که زنان در سه ماهه دوم و سوم به دلیل اینکه برای جنین ایمن‌تر است، روی سمت چپ خود بخوابند. افرادی که به پهلو می‌خوابند، اغلب فشار بیشتری را روی لگن و شانه‌هایی که در تشک فرو می‌روند احساس می‌کنند. از آنجایی که نمی‌توانید به دفعاتی که معمولاً تغییر وضعیت می‌دهید، بخوابید، بهترین تشک برای سه ماهه دوم و سوم تشکی است که انحنای بدن را به خوبی دنبال کرده و فشار را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد.
  • انواع تشک های مخصوص بارداری: نوع تشک مناسب برای بارداری به اندام، ترجیحات شخصی و وضعیت خواب شما بستگی دارد. از آنجایی که از تشک بعد از بارداری هم استفاده خواهید کرد، سعی کنید تشکی را انتخاب کنید که با اندام و وضعیت خواب همیشگی شما و همچنین نیازهای متغیرتان در دوران بارداری مطابقت داشته باشد.
  • انطباق‌پذیری: تشک مموری فوم بیشترین انطباق‌پذیری را دارد و با شکل بدن به خوبی قالب می‌شود. این خاصیت مانند یک بغل ملایم عمل کرده و به توزیع وزن بدن و کاهش فشار نقاط حساس هنگام خوابیدن به پهلو در دوران بارداری کمک می‌کند. لاتکس نیز تا حدودی انطباق‌پذیر است و بسیاری از تشک‌های ترکیبی (هیبریدی) از لایه‌های فوم یا راحتی استفاده می‌کنند که انطباق‌پذیری قابل‌توجهی ارائه می‌دهند.
  • مواد به‌ کار رفته در تشک های مخصوص بارداری: طول عمر متوسط یک تشک قبل از اینکه شروع به ایجاد فرورفتگی‌های دائمی یا افتادگی کند، 6 تا 7 سال است. فوم‌های متراکم‌تر، لاتکس طبیعی، تعداد فنرهای بیشتر، ضخامت بیشتر و سایر نشانه‌های ساخت باکیفیت از جمله استفاده از پارچه‌های مرغوب برای کالای خواب در دوران بارداری می‌توانند شما را در انتخاب یک تشک بادوام‌تر راهنمایی کنند.
  • درجه سفتی: احتمالاً ترجیحات شما در مورد سفتی تشک در طول بارداری تغییر می‌کند، بنابراین انتخاب بین تشک سفت یا نرم برای دوران بارداری دشوار است. با رشد جنین، فشار بیشتری روی تشک وارد می‌شود، بنابراین به تشکی نیاز دارید که همچنان فشار را کاهش دهد بدون اینکه زیر وزن اضافی دچار افتادگی شود. ممکن است بخواهید یک تشک دوطرفه یا یک تشک بادی با قابلیت تنظیم سفتی را در نظر بگیرید، زیرا در دوران بارداری وزن شما تغییر می‌کند و در سه ماهه سوم مجبور می‌شوید به پهلو بخوابید. گزینه دیگر استفاده از روکش تشک برای بخشی از دوران بارداری است. اگر شما و همسرتان در مورد درجه سفتی به توافق نمی‌رسید، می‌توانید یک تشک با درجه سفتی متفاوت در هر طرف تهیه کنید، یا دو تشک تک‌نفره (Twin XL) بخرید که با کنار هم قراردادن آن‌ها یک تشک سایز کینگ مشترک (Split-King) داشته باشید.
  • کاهش فشار: بسیاری از زنان باردار تشک‌های کاملاً منطبق را با کاهش فشار بالاتر از حد متوسط ترجیح می‌دهند. با این حال، تشک‌هایی که فرو رفتن زیادی را امکان‌پذیر می‌کنند، به دلیل حمایت ناکافی از ستون فقرات ممکن است منجر به افزایش فشار شوند.
  • پشتیبانی لبه: تشکی با لبه‌های محکم هنگام بلند شدن و پایین آمدن از تخت، تکیه‌گاه بهتری را فراهم می‌کند که با بزرگ شدن شکم و نیاز به رفتن مکرر به دستشویی اهمیت پیدا می‌کند. تشک‌های ترکیبی (هیبریدی) و تشک‌های فنری به لطف داشتن فنر، معمولاً بهترین پشتیبانی لبه را ارائه می‌دهند.
  • تنظیم دما: بسیاری از زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی دچار تعریق شبانه می‌شوند. اگر شما هم این مشکل را دارید، به دنبال تشکی با قابلیت جریان هوای بهتر یا مواد قابل‌تنفس‌تر باشید تا با گرمای بیش از حد مقابله کند. تشک‌های ترکیبی (هیبریدی) و لاتکس تمایل کمتری به جذب گرما دارند (خنک‌تر هستند)، اگرچه برخی از تشک‌های تمام فوم نیز با موفقیت از تزریق ژل یا سایر تکنیک‌ها برای کاهش گرما استفاده می‌کنند.
  • صدا: زوج‌های باردار به خواب خوب نیاز دارند، بنابراین انتخاب یک تشک بی‌صدا که با هر بار غلتیدن یا بلند شدن برای رفتن به دستشویی صدا نمی‌دهد، مهم است. مدل‌های تمام فوم یا لاتکس صدای کمی تولید می‌کنند یا اصلاً صدا ندارند و تشک‌های ترکیبی به لطف فنرهای جداگانه پیچیده شده، نسبت به فنرهای سنتی صدای کمتری ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: علت صدا دادن تخت خواب

بهترین نوع تشک برای خانم های باردار کدام است؟

تشک‌ها را می‌توان به ۵ دسته کلی تقسیم کرد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. با این حال، بسته به کیفیت، ترکیب مواد و ویژگی‌های اضافه‌ای که هر تولیدکننده تشک استفاده می‌کند، انواع مختلفی را در این دسته‌ها پیدا خواهید کرد. در ادامه به بررسی مزایای خرید تشک بارداری و استفاده از آن اشاره می‌کنیم:

  • تشک ترکیبی (هیبریدی):

تعریف: برای اینکه یک تشک، هیبریدی به حساب بیاید، باید بخش قابل‌توجهی از لایه‌های راحتی روی یک هسته پشتیبانی فنری (معمولاً فنرهای منفصل یا همان پاکت اسپرینگ) داشته باشد. لایه‌های راحتی می‌توانند از لاتکس، مموری فوم، پلی فوم، میکرو فنرها، پشم، پر، پنبه یا الیاف پرکننده ساخته شوند.

مزیت: حس تعادل؛ تشک‌های ترکیبی معمولاً راحتی و کاهش فشار را در حد تشک‌های تمام فوم ارائه می‌دهند، در حالی که فنرها باعث افزایش جریان هوا، لبه‌های تقویت‌شده و پشتیبانی قوی‌تر از ستون فقرات نسبت به تشک‌های فنری سنتی می‌شوند.

  • تشک فنری:

تعریف: اکثر مردم با تشک‌های فنری بزرگ شده‌اند که عمدتاً از فنرهای فلزی ساخته شده‌اند و ممکن است یک لایه نازک از پنبه یا پلی فوم روی آن داشته باشند. تشک‌های فنری به ندرت گرما را نگه می‌دارند و از لبه‌های تخت به خوبی پشتیبانی می‌کنند، اما خاصیت کاهش فشار ندارند و انتقال حرکت را تا حد زیادی منتقل می‌کنند.

مزیت: سهولت حرکت؛ تشک‌های فنری سطحی فنری دارند و لبه‌های آن‌ها به طور قابل‌توجهی دچار افتادگی نمی‌شوند، بنابراین هنگام رفتن به دستشویی به راحتی می‌توانید از آن‌ها بلند شوید و پایین بیایید.

  • تشک لاتکس:

تعریف: تشک‌های تمام لاتکس از لاتکس در لایه‌های راحتی و همچنین هسته پشتیبانی استفاده می‌کنند. لاتکس می‌تواند طبیعی یا مصنوعی باشد. لاتکس طبیعی قابل‌تنفس، بادوام و کاملاً انعطاف‌پذیر است. تا حدی برای کاهش فشار نقاط حساس انطباق‌پذیر است، اما می‌تواند در نسخه سفت‌تری نیز ساخته شود که یک هسته پشتیبانی محکم را فراهم می‌کند.

مزیت: انطباق‌پذیری و خنک بودن؛ لاتکس راحتی نزدیک به فوم حافظه‌دار را ارائه می‌دهد، اما بدون اینکه گرما را نگه دارد.

  • تشک بادی:

تعریف: تشک‌های بادی با محفظه‌های هوای موجود در هسته حمایتی خود مشخص می‌شوند که می‌توان آن‌ها را برای تنظیم درجه سفتی بر اساس ترجیح کاربر باد یا خالی کرد. اکثر تشک‌های بادی باکیفیت شامل لایه‌های راحتی اضافی مانند فوم یا لاتکس روی محفظه‌های هوا هستند.

مزیت: سفتی قابل‌تنظیم؛ تشک‌های بادی گاهی اوقات تا ۵۰ درجه سفتی مختلف را ارائه می‌دهند که می‌توانید هر چند بار که بخواهید آن‌ها را تنظیم کنید. این ممکن است برای تغییرات بدن در طول بارداری ایده‌آل باشد. همچنین برای زوج‌های باردار، به هر کدام از شرکا اجازه می‌دهد تا سفتی موردنظر خود را انتخاب کنند.

  • تشک فوم:

تعریف: فوم پلی‌یورتان (پلی فوم) و نزدیک‌ترین همتای آن، مموری فوم، مواد مصنوعی هستند که می‌توان آن‌ها را برای داشتن ویژگی‌های مختلف مهندسی کرد. تشک‌های تمام فوم تمایل به داشتن یک هسته حمایتی پلی فوم با چگالی بالا و یک یا چند لایه راحتی نرم‌تر برای کاهش فشار و جلوگیری از انتقال حرکت دارند. برخی از تشک‌های فوم همچنین شامل لاتکس هستند.

مزیت: انطباق‌پذیری نزدیک؛ تشک‌های تمام فوم، به ویژه آن‌هایی که دارای لایه‌های راحتی مموری فوم هستند، بیشتر از هر ماده دیگری برای کاهش فشار نقاط حساس انطباق‌پذیر هستند. این می‌تواند به کاهش درد در زنان باردار، به ویژه در هنگام خوابیدن به پهلو، کمک کند.

بهترین درجه سفتی تشک برای بارداری کدام است؟

بهترین تشک برای خانم های باردار

درجه نرمی و سفتی تشک معمولاً در مقیاسی از ۱ تا ۱۰ اندازه‌گیری می‌شود، به طوری که ۱ نرم و ۱۰ بسیار سفت است.

به طور کلی، افرادی که به پهلو می‌خوابند و وزن آن‌ها کمتر از  60 کیلوگرم است، روی تشک‌های نرم‌تر که به خوبی با بدن آن‌ها منطبق می‌شود و ستون فقرات را در یک راستا قرار می‌دهد و فشار نقاط حساس را کاهش می‌دهد، راحت‌تر هستند. افرادی که روی شکم می‌خوابند و وزن آن‌ها بیش از  100 کیلوگرم است، به سطحی سفت‌تر نیاز دارند که با جلوگیری از فرورفتن بیش از حد قسمت‌های سنگین‌تر بدن در تشک، ستون فقرات را در یک راستا نگه دارد. افرادی که به پشت می‌خوابند و وزن آن‌ها بین 60 تا 100 کیلوگرم است، روی تشکی که تعادل خوبی بین حمایت از ستون فقرات و کاهش فشار ایجاد می‌کند، راحت‌تر خواهند بود.

نیازهای شما در دوران بارداری کمی متفاوت است. تشکی که بیش از حد نرم باشد، ممکن است زیر وزن جنین در حال رشد شما دچار افتادگی شود و به کمردرد دامن بزند. اما با وجود اینکه وزن بدن شما در حال افزایش است، همچنان به سطحی برای خواب نیاز دارید که به اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشد تا فشار نقاط حساس در نواحی آسیب‌پذیر را کاهش دهد.

در سه ماهه دوم و سوم بارداری، با شروع خوابیدن منحصراً به سمت چپ، تشک شما وظیفه دوگانه‌ی ملایم کردن فشار در لگن و شانه‌ها و در عین حال حمایت از ستون فقرات را بر عهده دارد. زنان باردار ممکن است از تشک‌های تقسیم‌بندی‌شده (زون‌بندی‌شده) که در نواحی استراتژیک سفت‌تر هستند، بهره‌مند شوند و در صورت نیاز، کاهش فشار و پشتیبانی متناوب را فراهم کنند.

لایه‌های راحتی فوم مموری تمایل به نرمی بیشتری دارند، در حالی که لاتکس تمایل به سفتی بیشتری دارد، اگرچه این یک قانون کلی نیست. سفتی یک انتخاب شخصی است و صرف‌نظر از نوع بدن یا وضعیت خواب ترجیحی شما، ممکن است به سادگی تشکی سفت‌تر یا نرم‌تر را ترجیح دهید. هنگام انتخاب تشک، سعی کنید علاوه بر نوع تشکی که معمولاً بعد از تولد نوزاد روی آن می‌خوابید، نیازهای خود را در دوران بارداری نیز در نظر بگیرید.

حرف آخر

در این مطلب به تغییراتی که در دوران بارداری ایجاد می‌شود، اهمیت خواب در دوران بارداری، نکات و عوامل مهم در انتخاب تشک بارداری، کاربرد تشک‌های طبی برای بانوان باردار و درجه سفتی تشک در دوران بارداری را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم با استفاده از این نکات بتوانید بهترین تشک برای خانم های باردار را بیابید.

سوالات متداول

1- چرا باید از تشک بارداری استفاده کرد؟

برای راحت‌ترین خواب شبانه در دوران بارداری، تشک نه خیلی سفت و نه خیلی نرم است. این باید بتواند با بدن زن باردار سازگار شود و راحتی کافی را در طول ماه‌های بارداری فراهم کند.

2- بهترین تشک برای خانم های باردار چه تشکی است؟

تشک‌های مموری فوم یکی از موارد مورد علاقه مصرف‌کنندگان هستند و آنها یک گزینه عالی برای حمایت از بارداری هستند. مموری فوم در هنگام خواب با بدن شما منطبق می‌شود و خطوطی را در بدن شما ایجاد می‌کند، به این معنی که در تمام طول شب راحتی و پشتیبانی مناسب را تجربه خواهید کرد.

3- تشک مخصوص بارداری باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

  • قیمت مناسب
  • انطباق‌پذیزی با بدن
  • دارای تنوع در نوع تشک مانند مموری فوم یا لاتکس
  • لایه‌های تنفسی
  • استفاده از مواد با کیفیت، با دوام و ضد حساسیت
  • پشتیبانی مناسب مخصوصاً از لبه‌ها
  • در جه نرمی و سفتی متناسب با ترجیحات فرد
  • کم صدا بودن

4- بالش‌های مناسب برای خانم‌های باردار چه ویژگی هایی دارد؟

شما به ثبات نیاز دارید، اما همچنین به نرمی دلنشین و راحتی غنی نیاز دارید. یک بالش بارداری خوب این جنبه‌ها را با هم ترکیب می‌کند و احساس ملایم و در عین حال ایمن و حمایتی را تضمین می‌کند. مطمئن شوید که اتصالات یا درزهای حجیم وجود ندارد و به دنبال بالش‌هایی با روکش‌های پنبه‌ای نرم و پرکننده با کیفیت بالا باشید که از جمع شدن آنها جلوگیری کند.

5- مزایای استفاده از تشک های مخصوص بارداری چیست؟

تراز سالم ستون فقرات را ارتقا و مراقبت بیشتری از کمر ارائه می‌دهد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

loading