آیا تشک می تواند حساسیت زا باشد؟

آیا تشک می تواند حساسیت زا باشد؟

آیا تشک می تواند حساسیت زا باشد؟ مبتلایان به آلرژی باید از نزدیک به تشک و محیط خواب خود نگاه کنند، به خصوص اگر چیزی باعث بدتر شدن آلرژی آن‌ها در شب شود. اتاق خواب ممکن است محیطی آرامش‌بخش و آسوده‌بخش باشد، اما می‌تواند منبع حساسیت نیز باشد. ممکن است تصور نکنید که تشک تخت شما منشأ این مشکل است، اما برخی از تشک‌ها می‌توانند محل رشد کنه، موی حیوانات خانگی، قارچ و کپک باشند. این عوامل حساسیت‌زا اغلب با احتقان بینی، عطسه، اشک چشم، آبریزش بینی و سرفه همراه هستند. برای بررسی بیشتر با ما همراه باشید.

 

فهرست مطاب:

آیا تشک می‌تواند حساسیت زا باشد؟

متأسفانه، با تعداد زیادی تشک در دسترس، انتخاب تشک برای کسانی که آلرژی دارند می‌تواند دشوار باشد. آلرژن‌ها یا همان عوامل حساسیت‌زا‌ می‌توانند در رختخواب تجمع کنند و بر تنفس و توانایی خواب شما تأثیر بگذارند. در واقع، بر اساس تحقیقات موسسه ملی بهداشت، بیش از 90 درصد اتاق خواب‌ها دارای سه یا بیشتر آلرژن قابل اندازه‌گیری هستند و 73 درصد دارای حداقل یک آلرژن در سطوح بالا هستند.

این راهنما نگاهی دقیق‌تر به مواردی که آلرژی‌های شما را در شب بدتر می‌کند و اینکه چگونه سطح تشک می‌تواند به شما در مبارزه با آن کمک کند، می‌اندازد و به سوال تشک مناسب برای آلرژی کدام است و چه تاثیری بر کنترل آن دارد؟ پاسخ می‌دهد.

چه چیزی باعث آلرژی در شب می‌شود؟

طبق تحقیقات، زباله‌ها، کنه و گرد و غبار یکی از مهم‌ترین عوامل حساسیت در طول سال است. برخی از افراد به مواد زائد حشرات حساسیت دارند که می‌توانند در گوشه‌ها و سوراخ‌های داخل تشک جمع شوند. طبق تحقیقات، کودکانی که آلرژی به کنه گرد و غبار دارند، بیشتر در سنین بالاتر به آسم مبتلا می‌‌شوند. یکی دیگر از دلایل احتمالی جنس تشک شما است. اگرچه غیرمعمول است، اما برخی از افراد به لاتکس مصنوعی حساس هستند و ممکن است از تماس مستقیم با پوست به درماتیت تماسی مبتلا شوند.

علائم آسم برخی از افراد ممکن است توسط لاتکس تشدید شود. آلرژی به لاتکس می‌تواند باعث کهیر، بثورات پوستی، خارش و آبریزش چشم و سایر علائم و عوارض تشک بد شود.

چه چیزهای حساسیت زایی در تشک شما وجود دارد؟

بسیاری از ما نگران چیزهای ناخوشایندی نیستیم که در طول زمان در تشک‌هایمان ایجاد می‌شوند، زیرا معمولاً برای اکثر مردم بی‌ضرر هستند. با این حال، اگر آلرژی دارید، آلرژن‌های زیر که اغلب در تشک‌ها وجود دارند ممکن است خواب شما را مختل کنند.

مایت گرد و غبار

مایت‌های گرد و غبار موجودات کوچکی هستند که در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کنند و اغلب در تخت‌خواب، بالش، فرش، مبلمان و منسوجات مستقر می‌شوند. این موجودات از سلول‌های پوستی که می‌ریزید تغذیه می‌کنند، گرمای بدن را جذب می‌کنند و آب را از عرق یا نفس بازدم می‌مکند. اگرچه این موجودات کوچک کاملاً بی‌ضرر هستند، اما مدفوع ریز آن‌ها باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک در بیماران آلرژیک می‌شود.

آلرژی به کنه گرد و غبار می‌تواند در برخی افراد از متوسط ​​تا شدید متغیر باشد. موارد زیر برخی از جدی‌ترین علائم هستند:

  • خارش یا آبریزش بینی
  • جمع شدن خون یا اخلاط
  • فشار سینوس
  • سرفه
  • خراش گلو
  • چشم‌های اشک‌آلود یا قرمز
  • خارش پوست

چگونه از مایت گرد و غبار جلوگیری کنیم؟

توصیه می‌کنیم حداقل هفته‌ای یک بار ملحفه‌های تخت خود را بشویید و اتاق خواب خود را گردگیری کنید. تعداد چیزهایی که گرد و غبار را در اتاق خواب خود جمع‌آوری می‌کنند، مانند موی حیوانات خانگی یا بدلیجات را کاهش دهید و از تشک طبی ، فنر جعبه و بالش خود با روکش‌های ضد گرد و غبار محافظت کنید. سوراخ‌های این پوشش‌ها باید کمتر از چهار میکرون قطر داشته باشد. در موارد آلرژی شدید مبلمان و یا موکت را بردارید و آن را با مبلمان چرمی یا وینیل یا کفپوش چوبی، مشمع کف اتاق یا کاشی جایگزین کنید. پرده‌های اتاق خواب خود را به طور مرتب بشویید یا آن‌ها را با حریر یا پرده کرکره‌ای جایگزین کنید.

شوره حیوانات خانگی در تشک

شوره حیوانات به ذرات پوستی حاوی پروتئین گفته می‌شود که در هوا منتقل می‌شوند و می‌توانند واکنش‌های آلرژیک ایجاد کنند. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که موی حیوانات نیست که باعث آلرژی می‌شود، بلکه شوره تولید شده توسط پوست آن‌ها است. به دلیل اندازه میکروسکوپی آن (معمولاً کوچکتر از ذرات گرده یا کنه گرد و غبار)، شوره ممکن است برای مدت زمان طولانی در هوا باقی بماند.

شوره حیوانات می تواند علائم ناخوشایند مختلفی را ایجاد کند، مانند:

  • خارش پوست
  • قرمزی و خارش چشم
  • خس خس سینه، سرفه یا عطسه
  • علائم آسم
  • مشکل در تنفس
  • سفتی در قفسه سینه

چگونه از شوره حیوانات جلوگیری کنیم؟

در موارد شدید آلرژی به حیوانات خانگی، ممکن است لازم باشد حیوان را از خانه خود خارج کنید. سگ‌ها را بیرون از اتاق خواب یا دور از اتاق خواب نگه دارید تا در معرض آلرژی قرار نگیرید. به حیوانات خانگی نباید در مناطق فرش‌شده یا روی مبلمان روکش‌شده اجازه رفت و آمد داده شود. هر هفته، کف و مبلمان را با استفاده از جاروبرقی با فیلتر  هپا جارو کنید و ملحفه‌های خود را بشویید. برای کاهش کثیفی و شوره، پس از نوازش حیوان خانگی دست‌های خود را بشویید و هفته‌ای یک‌بار آن را حمام کنید.

کپک در تشک

کپک قارچی است که روی سطوح مختلف از جمله فرش، کاغذ، دیوار خشک، عایق، چوب و مواد غذایی ایجاد می‌شود. کپک در مکان‌های تاریک و گرم با رطوبت بیش از حد ناشی از رطوبت، تراکم یا نشت آب رشد می‌کند. منافذ می‌توانند در کمتر از 24 ساعت در شرایط مرطوب و گرم ایجاد شوند. کلنی‌های کپک قابل مشاهده بزرگ از شبکه‌ای از رشته‌های چند سلولی متصل به نام هیف ساخته شده‌اند. مواد مغذی موجود که به آن‌ها می‌چسبد به رشد و گسترش قالب کمک می‌کند.

علائم آلرژی به کپک شامل موارد زیر است:

  • چشم‌های خارش‌دار و تحریک‌شده
  • آبریزش بینی
  • جمع شدن خون یا اخلاط
  • خس خس سینه، سرفه یا عطسه
  • خراش گلو

چگونه از کپک تخت جلوگیری کنیم؟

اولین قدم این است که سطح رطوبت خانه خود را با تعمیر هر گونه نشتی لوله‌کشی، سقف یا تهویه مطبوع در اسرع وقت تنظیم کنید. اتاق خواب خود را به اندازه کافی تهویه کنید و در صورت امکان، از استفاده از فرش یا موکت در این فضا خودداری کنید؛ اگر این امکان وجود ندارد، باید به طور مرتب جاروبرقی بکشید و از فیلترهای هوای هپا برای کاهش هاگ‌های کپک داخل خانه استفاده کنید (بهتر است چند بار در هفته این کار را بکنید). در فصل بارندگی درها و پنجره‌ها را ببندید و از تهویه مطبوع برای جلوگیری از رطوبت داخلی استفاده کنید. رطوبت گیر ابزاری عالی برای کاهش رطوبت نسبی در خانه شما به کمتر از 40 درصد است. هر گونه منبع کپک اضافی را در اتاق خواب خود حذف کنید، مانند گیاهان آپارتمانی، لباس‌های خیس، آکواریوم‌ها، کتاب‌ها یا فرش‌های مرطوب.

3 اقدام برای کاهش حساسیت‌های مرتبط با تشک

برای کاهش علائم آلرژی می‌توانید چند کار را به تنهایی در خانه انجام دهید. با این حال، همیشه باید در مورد گزینه‌های درمانی کامل برای مقابله با منبع آلرژی شبانه خود به پزشک مراجعه کنید.

1. لوازم تختخواب خود را به موقع تعویض کنید

آیا تشک می تواند حساسیت زا باشد

در حالی که همیشه استثناها و محدودیت‌هایی در مورد زمان وجود دارد، در اینجا به برخی از قوانین کلی اشاره می‌شود:

  • ملحفه‌ها و دیگر لوازم رختخواب باید هر هفته تمیز و تعویض شوند.
  • بالش‌ها باید یک سال در میان تعویض شوند.
  • تشک‌ها باید هر هشت‌سال یکبار تعویض شوند.

اگر مطمئن نیستید که تشک خود چند ساله است، باید بتوانید تاریخ فروش را روی برچسب ببینید. اگر بیش از هشت سال دارید، احتمالاً روی کوه‌هایی از گرد و غبار، عرق و پوست مرده می‌خوابید که اندازه آن به راحتی قابل جدا شدن نیست.

2. یک تشک ضد حساسیت تهیه کنید

آیا تشک می تواند حساسیت زا باشد

بهترین تشک برای افراد مبتلا به آلرژی چیست؟ تشک‌های ضد حساسیت ممکن است موثرترین روش برای جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک باشد. همانطور که قبلا گفته شد، تشک‌های ضد حساسیت تشکی است که از موادی تشکیل شده است که اجازه نمی‌دهد هیچ عامل آلرژی (ساس، گرد و غبار، گرده، کنه‌های گرد و غبار) وارد تشک شما شود و آلرژی شما را در شب تشدید کند. آن‌ها از فوم لاتکس، مموری فوم مصنوعی یا یک تشک کویل پوشیده شده با پنبه ساخته شده‌اند که به طور طبیعی در برابر حساسیت مقاوم است. جدای از متریال، بهترین تشک‌های ضد حساسیت ویژگی‌های مشخصی دارند. این تشک‌ها دارای ترکیب فوم منحصر به فردی هستند که از رشد کپک، میکروب و قارچ در زیر پناهگاه شما جلوگیری می‌کند. ساختار فوم اجازه می‌دهد تا هوا به سرعت حرکت کند و فضای خشک را حفظ کند.

3. بهداشت خوب و مراقبت در منزل را تمرین کنید

آیا تشک می تواند حساسیت زا باشد

همانطور که قبلاً گفته شد، ملحفه‌ها و بالش‌ها را باید اغلب (حداقل هفته‌ای یک‌بار) در آب داغ تمیز کنید تا از شر آلودگی‌ها و گرد و غبار خلاص شوید. در حالی که اکثر مردم از این روش آگاه هستند، بسیاری از این موضوع غافل هستند که علاوه بر جاروبرقی مرتب کف زمین خود، باید تخت خود را نیز جاروبرقی بکشند.

بیشتر بخوانید: نحوه شستشو بالش پر

این یک قدم ساده اما حیاتی برای دور نگه داشتن کنه‌های گرد و غبار است. هر بار که ملحفه‌های خود را جدا می‌کنید، تشک خود را با جاروبرقی تمیز کنید تا آن‌ها را بشویید.

شوره حیوانات خانگی، کپک و کنه‌های تشک برخی از آلرژن‌های رایج هستند که ممکن است آلرژی شما را در شب بدتر کنند! اگرچه تکنیک‌هایی برای مدیریت آلرژی‌های شبانه وجود دارد، بهترین گزینه سرمایه‌گذاری روی تشک‌های ضدحساسیت است که از ته‌نشین شدن آلرژن‌ها در تخت شما جلوگیری می‌کند.

سوالات متداول

1- چرا وقتی در تشک دراز می کشم دچار خارش می‌شوم؟

علاوه بر کنه‌های گرد و غبار، چند دلیل وجود دارد که می‌تواند باعث خارش شبانه شما شود:

  • در شب، دمای بدن و جریان خون برای گرم نگه داشتن شما افزایش می‌یابد و گرمای پوست می‌تواند باعث ایجاد احساس خارش در شما شود.
  • پوست شما در هنگام خواب کم آب می‌شود، که همچنین می‌تواند باعث تحریک پوست شود.

2- چرا حساسیت من در شب بدتر می‌شود؟

علاوه بر حساسیت‌های شبانه که در بالا ذکر کردیم، دلایل دیگری نیز وجود دارد که آلرژی شما در شب بدتر می‌شود:

  • خوابیدن به پشت می‌تواند آبریزش بینی را افزایش دهد و باعث ایجاد قلقلک‌های ناخوشایند در طول شب شود.
  • آلرژن‌ها یا همان عوامل حساسیت‌زا روی تخت می‌توانند باعث تحریک پوست شوند.
  • با نزدیک شدن به مراحل عمیق‌تر خواب، هورمون‌هایی که واکنش‌های آلرژیک را تنظیم می‌کنند، در شب کاهش می‌یابند.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

loading