علت صدا دادن تخت خواب چیست؟

علت صدا دادن تخت خواب چیست؟

هیچ‌چیز آزاردهنده‌تر از این نیست که بعد از یک روز طولانی به تشک خود بروید تا صدای جیر جیر کردن تخت خواب خود را با هر حرکت خود بشنوید. تخت‌های جیرجیری پر سروصدا و ناراحت‌کننده هستند که می‌تواند به کیفیت خواب شما آسیب برساند. بااین‌حال، اگر با یک تخت جیرجیر سروکار دارید، راه‌حل‌های آسان و کم‌هزینه زیادی وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند مشکل سروصدای تخت خود را در اسرع وقت حل کنید تا بتوانید بهترین خواب شبانه خود را داشته باشید. با ما همراه باشید تا بفهمید که علت صدا دادن تخت خواب چیست؟ و با نکات و روش های برطرف کردن صدای تخت خواب آشنا شویم.

 

فهرست مطالب

علت صدا دادن تخت خواب چیست؟

صداهای جیرجیری که از تخت خود می‌شنوید در اثر اصطکاک ایجاد می‌شود، یا قسمت‌هایی از تشک مثل فنرهای یا چارچوب تخت هنگام حرکت روی تخت خود به هم ساییده می‌شوند. تشک‌های فنری می‌توانند به مرور زمان خراب شوند و شروع به جیرجیرکردن کنند. به همین ترتیب، چارچوب زیر تخت قدیمی یا باکیفیت پایین‌تر نیز می‌توانند سروصدا داشته باشند؛ زیرا فنرهای مارپیچ داخلی فرسوده شده و به یکدیگر ساییده می‌شوند.

فنرهای داخل تشک تخت تنها مقصر یک تخت جیرجیری نیستند. پایه‌های تخت شما نیز ممکن است در شب صدا ایجاد کند. هنگامی که روی تخت خود می‌خوابید، اتصالات یا قطعات آن ممکن است به مرور زمان بر اثر فشار تشک شل شوند. این می‌تواند باعث اصطکاک پر سروصدایی شود. همچنین تخت می‌تواند به دیوارها یا زمین ساییده شود که به راحتی می‌توان آن را با بالشتک یا دورکردن تخت از دیوار برطرف کرد.

علت صدا دادن تخت خواب چیست؟

روش های برطرف کردن صدای تخت خواب

وقتی متوجه شدید که تختخواب شما پُر سروصدا تر از حد معمول است، این مراحل می‌تواند به شما کمک کند تا علت صدای تخت خود را عیب‌یابی و حل کنید.

1- منبع را پیدا کنید

قبل از اینکه بتوانید راه‌حلی برای تخت جیرجیری خود بیابید، باید بفهمید که صداها از کجا می‌آیند. صدای جیرجیر ممکن است از تشک، پایه تخت یا فنرهای مارپیچ باشد. اگر هنگام خرید تشک ، نوع مموری فوم آن را انتخاب کردید، بعید است که تشک باعث ایجاد شب‌های پر سروصدا شما شده باشد. با این حال، هر نوع تشک فنری می‌تواند منشأ مشکلات باشد. برای اینکه ببینید آیا تشک شما صدا می‌دهد یا خیر، آن را از زیر بردارید و مستقیماً روی زمین بگذارید. روی آن بنشینید یا دراز بکشید و به اطراف بپرید تا ببینید آیا حرکات شما باعث ایجاد صدا می‌شود یا خیر.

اگر تشک شما بی‌صدا است، باید به پایه تخت خود فشار بیاورید تا ببینید آیا صدای جیرجیر می‌دهد یا خیر. اگر تشک یا پایه تخت شما جیرجیر می‌کند، احتمالاً باید آنها را تعویض کنید؛ مگر اینکه گارانتی داشته باشند. اگر تشک و پایه تخت شما بی‌صدا هستند، احتمالاً چارچوب تخت شما مقصر است. قبل از شروع خرید برای یک تخت جدید، می‌توانید سعی کنید چارچوب تخت خود را تعمیر کنید تا ببینید آیا این مشکل را حل می‌کند یا خیر.

2- اتصالات را سفت کنید

تخت شما ممکن است جیرجیر کند؛ زیرا پیچ‌ها یا مهره‌های روی چارچوب تخت شما خیلی شل شده و باعث می‌شود چارچوب تخت به اطراف حرکت کند و صداهای ناخوشایندی ایجاد کند. سعی کنید اتصالات را در گوشه‌های چارچوب تخت خود محکم کنید. اگر سفت کردن با پیچ‌گوشتی یا آچار کمکی نمی‌کند، اضافه‌کردن واشر به اتصالات را در نظر بگیرید.

3- اتصالات و گوشه ها را روغن کاری کنید

استفاده از اسپری روان‌کننده WD-40، روغن یا روان‌کننده دیگری برای پیچ‌ها، مهره‌ها و گوشه‌های چارچوب تخت شما ممکن است اصطکاک آن را که باعث صدای جیرجیر و صداهای دیگر می‌شود، کاهش دهد. اگر چارچوب تخت چوبی دارید، می‌توانید موم را به قسمت‌هایی از آن که تکه‌های چوب با یکدیگر تماس دارند اضافه کنید تا اصطکاک کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: تخت خواب چوبی یا فلزی؟ کدام یک بهتر است؟

4- چارچوب تخت را ضربه گیری کنید

ضربه‌گیری نواحی مختلف چارچوب تخت نیز ممکن است به متوقف کردن صداهای شبانه کمک کند. اگر صدای جیرجیر ناشی از ساییده شدن چارچوب تخت به تشک باشد، ممکن است بتوانید با اضافه‌کردن یک بالشتک نازک پارچه‌ای جلوی صدا را بگیرید. به سادگی چارچوب تخت را با پارچه‌های نازک یا تیشرت‌های قدیمی، حوله‌های دستشویی یا جوراب بپوشانید و تشک را دوباره روی چارچوب قرار دهید.

5- نوار چسب نمدی اضافه کنید

اگر فریم تخت چوبی دارید، بندها یا تکه‌های چوبی که تاج تخت و پایه تختخواب را به هم متصل می‌کنند، می‌توانند باعث ایجاد صدای جیرجیر شوند. این بند دارای یک قلاب سیمی در دو طرف است که می‌تواند در اثر ساییده شدن به تاج و پایه، جیرجیر کند. می‌توانید نوار نمدی را به قسمت‌هایی از تاج و تخته پا اضافه کنید که چوب را لمس می‌کند تا نسبت به کاهش صدای تخت اقدام کنید.

6- تشک را بچرخانید

اگر هر شب در همان ناحیه از تشک فنری خود می‌خوابید، وزن بدن شما آن ناحیه از تشک را سریع‌تر خراب می‌کند و باعث جیرجیر می‌شود. سعی کنید تخت خود را بچرخانید تا کلاف‌های فرسوده در تخت خود استراحت کنند و ببینید که آیا این به وضعیت جیرجیر زدن شما کمک می‌کند یا خیر.

7- پد محافظ تشک اضافه کنید

اگر صدای جیرجیر تخت به دلیل برآمدگی‌های روی تخت شما باشد، ممکن است بخواهید یک پد محافظ تشک به تخت خود اضافه کنید. یک محافظ تشک فاصله‌ای بین بدن شما و تخت ایجاد می‌کند تا فشار فنرهای تشک را کاهش دهد و صدای جیرجیر را به حداقل برساند. علاوه بر این، این بالشتک اضافی صدا را خفه می‌کند.

حرف آخر

علت سرو صدای تخت می‌تواند مواردی همچون ساییدگی و پارگی، اتصالات شل یا لرزش پایه باشد. با دنبال‌کردن مراحلی که در بالا توضیح دادیم، ممکن است بتوانید به سرعت و به راحتی از ایجاد صدا در تخت خود جلوگیری کنید. اگر تمام این مراحل را به پایان رسانده‌اید و تخت شما هنوز هم جیرجیر و جیر می‌کند، ممکن است وقت آن رسیده است که تشک یا چارچوب تخت خود را تعویض کنید تا مطمئن شوید که می‌توانید بهترین خواب شبانه خود را داشته باشید.

سؤالات متداول

1- چرا تختخواب صدا میده؟

در اثر اصطکاک ممکن است یکی از اجزای کالای خواب شما مثل تشک، چارچوب یا پایه تخت باعث صدا شود.

2- چیکار کنیم تخت صدا نده؟

منبع صدا را پیدا کنید و نسبت به تعمیر و تعویض آن اقدام کنید. اتصالات تخت را محکم و روغن‌کاری کنید. ضربه‌گیری کنید و یا از نوارچسب نمدی استفاده کنید. تشک را برعکس کنید.

3- چه زمانی یک تخت جیرجیری نیاز به تعویض دارد؟

اگر هر یک راه‌حل‌های بالا که در مطلب ذکر شد مشکل شما را حل نکرد، نسبت به تعویض اقدام کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

loading