چطور تشک مناسب انتخاب کنیم؟

چطور تشک مناسب انتخاب کنیم؟

اگر با سوالاتی همچون چطور تشک مناسب انتخاب کنیم؟ یا بهترین مدل تشک رویال اصل کدام است؟ مواجه شده‌اید. بسیاری از مردم با تمرکز بر روی سفتی یا نرمی یا وضعیت خواب تنها با در نظر گرفتن قیمت یا انتخاب مواد و فناوری تبلیغ شده در تبلیغات، به خرید تشک به روشی اشتباه می‌پردازند. برای جلوگیری از تکرار این اشتباه با راهنمای خرید تشک خوب و مناسب همراه ما باشید.

در ادامه می‌خوانید:

  1. چه موقع نیازمند خرید یک تشک تازه هستید؟
  2. انواع تشک تخت کدامند؟
  3. تشک چه سایزی بخریم؟
  4. تشک چه قیمتی بخریم؟
  5. نکاتی در هنگام خرید تشک

چطور تشک مناسب انتخاب کنیم؟

هنگام خرید تشک باید یک سری نکات و شرایط تشک خوب و همچنین با انواع تشک آشنا شوید تا خریدی هر چه بهتر داشته باشید.

1- چه موقع نیازمند خرید یک تشک تازه هستید؟

حتما با این سوال یا چرا باید تشک خود را عوض کنید مواجه شده‌اید. اگر شب خوب نمی‌خوابید، اگر با درد از خواب بیدار می‌شوید یا اگر در رختخواب راحت نیستید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که یک تشک جدید بخرید. به این فکر کنید که کجای شما آسیب دیده است؛ اگر با درد شانه یا کمر، یا درد مفصل ران، زانو یا سایر دردهای مفصلی از خواب بیدار می‌شوید، ممکن است تشک شما مناسب شما نبوده است. همچنین، اگر تشک فعلی‌تان به‌طور قابل‌توجهی آویزان شده یا دارای فرورفتگی دائمی به شکل بدنتان است، احتمالاً زمان خرید تشک جدید فرا رسیده است. اگر متوجه شدید که خارج از خانه بهتر می‌خوابید (مانند هتل‌ها یا اقامتگاه‌های اجاره‌ای)، این یک اخطار دیگر است.

2- انواع تشک تخت کدامند؟

یکی از عوامل انتخاب بهترین تشک تخت خواب، آشنایی با انواع آن است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:
• تشک طبی: همانطور که اشاره کردیم ممکن است پس از بیدار شدن از خواب به دردهای مفصلی یا … دچار شده باشید. از این رو ممکن است به فکر خرید یک تشک طبی افتاده باشید. طبق نطریه‌های ثابت نشده‌ای این نوع تشک‌ها به علت سفتی نسبی‌ای که دارند به درمان دردهای مفصلی کارساز هستند. تشک‌های طبی در دو نوع یونولیتی و اسفنجی تولید می‌شوند که به نظر می‌رسد نوع اسفنجی آن از کیفیت بهتری برخوردار هستند.
• تشک فنری: این نوع تشک‌ها رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین نوع تشک می‌باشند. همانطور که از اسم آن پیداست در طراحی آن از فنرهای تا ضخامت 2 سانتی‌متر استفاده می‌شود. به طور کلی به دو نوع تشک متصل و منفصل دسته‌بندی می‌شوند.
o تشک فنر منفصل (Pocket Spring): یکی از دو نوع تشک فنری است. در طراحی این نوع تشک، چیزی حدود 600 الی 2000 پاکت فنری استفاده می‌شود. به سبب همین موضوع خوابی راحت و بدون سر و صدا را تجربه خواهید کرد. هر چه تعداد این پاکت‌ها بیشتر باشد قیمت تشک هم بالطبع بیشتر می‌شود که همین موضوع باعث می‌شود برخی فروشندگان با اضافه کردن فنرهای دولایه یا معلق از این قضیه سوءاستفاده کنند. پس بهتر است مطالعه خود را در این زمینه بیشتر کنید.
o تشک فنر متصل: تشک‌های فنری متصل یا همان بونل از مجموعه‌ای از فنرهای کربنی که با استفاده از سیم‌های مسی محکم می‌شوند، در تشک به صورت یک ساختمان بهم متصل شده تشکیل شده است. این نوع تشک یکی از پرکاربردترین و قدیمی‌ترین نوع آن است. ارزانترین تشک نیز همین نوع است اما به دلیل کمبود کفپوش و فرورفتگی و ایجاد صدا در طولانی مدت ممکن است موجب نارضایتی کاربر شود.
o تشک طبی – فنری: سازندگان با ترکیب مزایای تشک‌های فنری و تشک‌های طبی، بهترین تشک برای حفظ سلامت بدن این نوع تشک را تولید کردند. در جواب سوال تشک طبی بهتر است یا طبی فنری؟ باید گفت که تشک طبی را زیر نظر پزشک باید انتخاب کنید و اگر دردهای مفصلی و … را ندارید از تشکی طبی-فنری استفاده کنید. در طراحی آن از اسفنج با چگالی بالا و فنرهای متصل استفاده می‌شود.
• تشک مموری فوم: مموری فوم از ترکیب لاتکس و پلی اورتان و … بدست می‎آید و قبل از آن که در صنعت تشک به کار گرفته شود در صنعت فضانوردی کاربرد داشته است. بهترین مزیت تشک‌های مموری فوم‌دار تغییر حالت آن به تناسب دما و وزن بدن است. به عنوان مثال گودی کمر را پوشش میدهد تا فشار کمتری به کمر شما وارد شود.
• تشک لاتکس: برخلاف تصورات که لاتکس پلاستیکی و حساسیت‌زاست اما در تشک‌های لاتکس، این ماده درون تشک قرار می‌گیرد و ظاهری شبیه همه تشک‌ها دارد. لاتکس نسبت به مموری فوم ضخامت کمتری درنتیحه وزن کتری دارد و به همان مقدار منعطف‌تر است.

3- تشک چه سایزی بخریم؟

دیگر عامل مهم در انتخاب بهترین تشک، آشنایی با ابعاد تشک است. اگر در هنگام تعیین سایز تشک با بودجه و فضای شما مطابقت داشته باشد، بزرگ تر کردن آن منطقی است. اگر با شخص دیگری می‌خوابید، یک تخت بزرگتر می‌تواند کیفیت خواب شما را تا حد زیادی بهبود بخشد. با فضای بیشتر، کمتر متوجه حرکت نفر مقابلتان خواهید شد. همچنین کمتر به یکدیگر برخورد می‌کنید، به این معنی که اگر مستعد درد ماهیچه‌ها و مفاصل هستید؛ کمر، گردن و شانه‌های شما احتمالاً صبح‌ها احساس بهتری خواهند داشت. این امر به ویژه در صورتی صدق می‌کند که بچه‌ها یا حیوانات خانگی شما در رختخواب به شما بپیوندند.
تشک‌ها در رده‌های سنی متفاوت و با توجه به یک نفره یا دو نفره بودن آن در ابعاد مختلف تولید می‌شوند. انتخاب تشک با سایز مناسب از اهمیت بسیاری برخوردار است. چرا که بسیار دیده شده است که والدین برای فرزندشان تشک و تخت مناسب بزرگسال گرفته‌اند تا به هنگام بزرگسالی کودکشان از آن همچنان استفاده کنند اما با این کار ممکن است آسیب جدی به ستون فقرات کودک وارد شود.

4- تشک چه قیمتی بخریم؟

برای پاسخ به این سوال باید عوامل موثر بر قیمت خرید تشک توجه کنید.
• نوع تشک (اینکه طبی باشد یا فنری یا …)
• ابعاد و اندازه تشک ( ارتفاع و عرض تشک؛ کودک، نوجوان، یک نفره یا دونفره)
• الیاف تشک و جنش روکش آن (ضدحساسیت بودن یا نبودن، ضدآب بودن یا نبودن، ضد حریق، ضد نفوذ حشرات و …)
• مدل حفاظ اسکلت
• نوع اسفنج به کار رفته

5- نکاتی در هنگام خرید تشک

در این مطلب سعی شد مشخصات تشک استاندارد و اهمیت ابعاد و وزن فرد در انتخاب تشک گفته شد. شما برای خرید تشک اصل ممکن است با این سوال تشک ایرانی بخریم یا خارجی نیز روبرو شوید. با توجه به سابقه طولانی تولیدکننگان داخلی و تولید محصولات با تنوع بالا تفاوت نسبتاً زیادی با نمونه‌های خارجی پیدا نخواهید کرد و ما به شما تشک رویال اصل را پیشمهاد می‌کنیم؛ البته این دیگر سلیقه و بودجه شماست که در این رابطه تعیین کننده است.
نرمی یا سختی تشک و نظافت‌پذیری تشک از نکات بسیار مهم در انتخاب بهترین تشک تخت خواب می‌باشد. در ادامه یک سری معیارهای کلی و پیشنهاداتی در به عنوان راهنمای خرید تشک رویال بازگو خواهیم کرد:

  • اگر انعطاف تشک برای شما اهمیت دارد تشک‌های فنری
  • اگر سفتی و محکمی تشک برای شما اهمیت دارد تشک‌های لاتکس یا مموری‌فوم
  • اگر تشک با رویه مخملی می‌خواهید همچنان تشک‌های فنری
  • اگر برای تنوع‌طلبی و تجربه جدید می‌خواهید به خرید تشک اقدام کنید؛ تشک‌های بادی یا تشک‌های مموری‌فوم‌دار
  • اگر به پهلو می‌خوابید تشک‌های فنری یا فوم نرم
  • اگر روی شکم می‌خوابید تشک‌های فوم حافظه‌دار
  • اگر به پشت می‌خوابید هر نوع از تشک‌ها
  • اگر همبسترتان تکان زیاد می‌خورد، تشک‌های فنری منفصل، تشک مموری‌فوم یا تشک بادی
  • اگر سلیقه متفاوتی با همبسترتان دارید، تشک‌های بادی دوتکه
  • اگر دما پایین تشک برایتان اهمیت دارد، تشک‌های آبی و یا بادی
  • اگر حساسیت زیاد دارید، تشک‌های فوم و لاتکس
  • اگر کمر درد دارید و البته زیر نظر پزشک، تشک‌های طبی و یا طبی-فنر می‌توانند انتخاب‌های شما باشند.

سخن پایانی

از نظر فنی، تشک به هر نوع پوشش پارچه‌ای مسطحی می‌گویند که با موادی پر شده است تا هنگام دراز کشیدن از آن استفاده کنید. قدیمی‌ترین تشک شناخته شده با لایه‌هایی از گیاهان علف‌دار و برگ‌دار پر شده بود و روی آن‌ها از برگ‌های معطر برای دفع آفات پوشانده می‌شد. اگرچه تشک‌های امروزی پرکننده‌های پیچیده‌تری دارند، اما از همان مفهوم لایه‌بندی پیروی می‌کنند.

انواع مختلف تشک‌ها همگی نقاط قوت و ضعفی دارند، بنابراین تحت تأثیر شیک بودن، آنچه در تبلیغات می‌بینید یا حتی برچسب قیمت قرار نگیرید. ملاحظات اصلی و راحتی شما باید در اولویت باشند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

loading