تشک کودک و نوجوان چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

تشک کودک و نوجوان چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

تشک کودک و نوجوان باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ حتماً به وقت خرید تشک به ویژه تشک طبی مخصوص این سن و سال‌ها با این سوال روبرو شده‌اید. کودکان و نوجوانان بیش از هر گروه سنی دیگری به خواب خوب شبانه نیاز دارند. چرا که به طور مداوم هم از نظر ذهنی و هم از نظر جسمی رشد می‌کنند، شب زمانی است که مغز کودک و نوجوان همه چیزهایی را که در طول روز آموخته است گرد هم می‌آورد و در این زمان است که بدن به طور کلّی از جمله استخوان‌ها، هورمون‌ها و ساختار فیزیکی مغز با بیشترین سرعت توسعه می‌یابد.

نکاتی برای انتخاب بهترین تشک کودک و نوجوان

بهترین تشک برای بچه در حال رشد چیست؟ مهم نیست که فرزند شما در چه سنی است، داشتن خواب خوب شبانه برای رشد و توانایی او برای عملکرد در زندگی روزمره بسیار مهم است. وقتی بچه ها بزرگتر می شوند، ممکن است تشک سفت تری را مناسب تر بیابند، مخصوصاً وقتی وارد سال‌های نوجوانی می‌شوند. داشتن یک تشک حمایتی می‌تواند از درد با ارائه حمایت کافی برای حفظ ستون فقرات و استخوان‌ها در یک راستا جلوگیری کند. نکاتی برای تهیه بهترین تشک مناسب کودک و نوجوان وجود دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

ارتفاع تشک مناسب کودک و نوجوان

ابعاد تشک نوجوان و ارتفاع آن بسیار حائز اهمیت است. شما با توجه اندازه تختی که برای کودک و نوجوان خود در نظر گرفتید، حدود 7 الی 10 سانتی‌متر می‌بایست ابعاد تشک را در نظر بگیرید. چرا که جای‌گیری تشک روی تخت آسان‌تر خواهد شد. ابعاد استاندارد تشک نوجوان 80*180 می‌باشد اما چون نوجوانان در سن رشد هستند ممکن است رشد قدی زیادی داشته باشند می‌توانید تشک استاندارد یک نفره تهیه کنید که هم نوجوان از فضای بیشتر تشک خود لذت ببرد هم در هزینه‌ها و خرید دوباره تشک صرفه‌جویی کنید.

ارتفاع مناسب هم مخصوصاً برای کودکان حدود 20 سانتی‌متر است. چرا که از یک طرف باید برای راحتی کودک به منظور رفتن به رختخواب خود را در نظر بگیرید و از یک طرف سفت نبودن تشک. همچنین ارتفاع تشک برای کودک و نوجوان نباید بیش از حد باشد چرا که باید تعادل را در سفتی تشک حفظ نمایید. نه خیلی سفت باشد و نه خیلی نرم.

جنس تشک مناسب کودکان و نوجوانان

کودکانی که آلرژی دارند ممکن است از تشک‌های مصنوعی بهره ببرند، زیرا الیاف آن‌ها احتمال کمتری برای جذب باکتری‌ها و کنه‌ها دارند، اگرچه همین اثرات را می‌توان با لاتکس طبیعی، پنبه، پشم خالص یا ابریشم به دست آورد؛ این‌ها به طور طبیعی ضدحساسیت هستند، بنابراین اگر تخت شما این کار را انجام نمی‌دهد و حاوی چنین موادی نیست، در مورد استفاده از آن‌ها در آینده فکر کنید.

این بدان معنا نیست که تشک‌های باز و پاکت اسپرینگ برای کودکان مبتلا به آلرژی مناسب نیست؛ محافظ‌های ضد باکتری و ضد حساسیت تشک نیز علائم را در آن‌ها متوقف می‌کند.

جنس تشک و پارچه رویی آن مورد بعدی دارای اهمیت است. به علت حساس بودن پودن پوست به خصوص در کودکان اهمیت ضد حساسیت بودن تشک مناسب کودک و نوجوان بسیار است. همچنین باید دارای جنسی باشد که گرمای زیادی تولید نکند تا کودک و نوجوان شما در هنگام خواب عرق نکند.

بنابراین باید به فکر جنس تشکی باشید که علاوه بر ضدحساسیت بودن، دارای تهویه هوا مناسب در تشک باشد.

معمولاً تشک های مناسب کودک و نوجوان در دو نوع تشک فنری و تشک طبی فنری تولید و در بازار عرضه می‌شوند که به ترتیب دارای ارتفاع 20 و 25 سانتی‌متر هستند.

چه موقع فرزند ما به تشک جدید احتیاج دارد؟

سومین نکته میزان درک شما از سلامت تشک کودک و نوجوان می‌باشد. اگر تشک دچار آسیب‌زدگی شده باشد ممکن است برای فرزند شما مشکل‌زا باشد. مخصوصاً اگر فرزند شما بعد از خواب دچار خستگی و کوفتگی باشد؛ تشک صداهای زیادی از خود می‌دهد و یا تشک داری پوسیدگی‌ها و برآمدگی و پارگی باشد، باید به فکر خرید تشک مناسب کودک و نوجوان خود باشید.

نکاتی در رابطه با نگهداری صحیح از تشک کودک و نوجوان

در سنین کودکی و نوجوانی، ممکن است با چالش‌های زیادی از جمله کم‌خوابی، شب ادراری و… روبرو شوند. بنابراین هنگام خرید تشک و نگهداری آن باید نکاتی را در نظر بگیرید.

  • توجه به برند و گارانتی و اتکا نکردن به لمس کردن تشک برای آگاهی از کیفیت تشک
  • جلوگیری از خیس شدن و آسیب دیدن تشک با استفاده از پدهای ضدآب
  • برعکس کردن و چرخاندن تشک هر سه ماه یکبار
  • نپریدن و راه نرفتن روی تشک
  • استفاده از دستمال‌های نخی تمیز و سشوار برای تمیز کردن تشک
  • تناسب فنر و تراکم تشک با قد و وزن کودک و نوجوان شما

نکات پایانی هنگام خرید تشک مناسب کودکان و نوجوانان

شما علاوه بر نکاتی که گفته شد باید به نکات مهم دیگری و ویژگی تشک نوجوان و تشک نوزاد توجه داشته باشید که به عنوان کلام پایانی به آن‌ها می‌پردازیم.

  • میزان نرمی و سفتی تشک: این نکته که البته در نکته ابعاد و ارتفاع تشک به آن اشاره کردیم بسیار حائز اهمیت است چرا که ستون فقرات کودک و نوجوان شما در حال شکل‌گیری می‌باشد. تشک‌های نرم راحتی کودک و نوجوان شما هنگام خوابیدن از آن‌ها سلب می‌کند چرا بدن در تشک فرو می‌رود باعث تنش می‌شود. این عدم راحتی در تشک‌های صفت هم صدق می‌کند. هنگام خرید تشک برای کودک و نوجوان خود متعادل بودن و استاندارد بودن سفتی و نرمی تشک را به سلیقه و ترجیحات آن‌ها یا خود در نظر بگیرید. چرا که حفظ شکل طبیعی بدن به وقت خواب آن‌ها در بررسی اندازه و مشخصات تشک کودک و نوجوان بسیاز حائز اهمیت است.
  • انوع و ساختار تشک: آسودگی کودک و نوجوان و به وجود نیامدن دردهای جسمانی در هنگام خواب مهم ترین نکته برای خرید تشک بچه ها می‌باشد. به همین منظور علاوه بر مناسب بودن سفتی و دوام بالای آن‌ها، به نوع و ساختار تشک باید توجه شود. تشک‌های فنری با فنر منفصل یا تشک طبی فنری یا تشک مموری فوم می‌تواند انتخابی خوب برای تشک نوجوانان باشد.
  • استحکام و ماندگاری: با توجه پرجنب و جوش بودن این دسته افراد در چنین سنی میزان دوام و استحکام تشک بسیار اهمیت دارد چرا که نمی‌خواهید با توجه هزینه‌های بالا تشک کودک و نوجوان خود را زود به زود تعویض کنید. تشک‌هایی فومی و الاستیکی ماندگارترین تشک‌ها هستند که دو تشک لاتکس و مموری فوم با توجه ‌به فناوری که در ساختار آن‌ها به کار رفته است.
  • در نظر گرفتن حالت خواب نوجوان و کودک: آخرین نکته و معیاری که باید در نظر بگیرید حالت خواب کودک و نوجوان است. این حالت خواب به خصوص برای نوجوان بسیار اهمیت دارد چرا که در چنین سنینی عادات خواب آن‌ها شکل می‌گیرد و درکی از آن دریافت می‌کنند. به عنوان مثال اگر نوجوان شما هنگام خواب زیاد تکان می‌خورد تشک‌های نسبتاً سفت و اگر به پهلو می‌خوابد تشک‌هایی با نرمی و سفتی متعادل می‌تواند انتخاب‌های مناسبی باشد.

تحقیقات یکی پس از دیگری نشان داده است که در حالی که خواب برای همه ضروری است، به ویژه برای کودکان و نوجوانان نیز اهمیت بیشتری پیدا کرده است. خواب مداوم و با کیفیت بالا باعث بهبود عملکرد مغز، عملکرد مدرسه، سلامت جسمانی، خلق و خوی و تصمیم گیری موثر می‌شود. از آنجایی که مغز و بدن نوجوانان به سرعت در حال رشد است، تأثیرات منفی کم خوابی را می‌تواند بیشتر کند.

داشتن تشک مناسب می‌تواند به نوجوانان کمک کند راحت‌تر به خواب مورد نیاز خود برسند. تختی که متناسب با نیازهای نوجوان باشد، مساوی است با راحتی بیشتر، حمایت بهتر از بدن و یک مانع کمتر برای یک روال خواب سالم. با این حال، تشخیص اینکه کدام تشک مناسب است، می‌تواند دشوار باشد، به ویژه از آنجایی که بسیاری از کودکان نوجوانان ممکن است هیجان زده نباشند وقت آزاد خود را برای خرید تشک با والدین خود صرف کنند.

خوشبختانه، چندین گزینه عالی از جمله تشک رویال وجود دارند که به خوبی تولید شده‌اند، مقرون به صرفه هستند و دارای یک سیاست بازگشت انعطاف‌پذیر هستند که به نوجوانان اجازه می‌دهد یک تشک را طی چند ماه امتحان کنند تا مطمئن شوند که مناسب است.

 

سؤالات متداول

بهترین نوع تشک برای کودکان چیست؟

همانند تشک‌های بزرگسال، تشک رویال در انواع تشک طبی، پاکت اسپرینگ، مموری فوم و فوم لاتکس عرضه می‌شوند که هر کدام مزایای مختلفی را برای انواع مختلف تخت خواب‌ها ارائه می‌شوند.

سفتی تشک فومی چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

تشک‌های فوم، لاتکس و مموری، با چگالی اندازه‌گیری می‌شوند. تشک‌های مموری فوم با کیفیت معمولاً دارای چگالی بین چهار تا پنج پوند هستند: هر چه این تعداد بیشتر باشد، سطح خواب محکم‌تر خواهد بود.

چه جنس تشک برای آلرژی مفید است؟

کودکانی که آلرژی دارند ممکن است از تشک‌های مصنوعی بهره ببرند، زیرا الیاف آن‌ها احتمال کمتری برای جذب باکتری‌ها و کنه‌ها دارند، اگرچه همین اثرات را می‌توان با لاتکس طبیعی، پنبه، پشم خالص یا ابریشم به دست آورد.

تشک با چه اندازه‌ای برای نوجوانان بخرم؟

تشک استاندارد یک نفره اغلب برای نوجوانان ایده‌آل است زیرا فضای زیادی برای دراز شدن ارائه می‌دهد اما برای یک نفر خیلی جادار نیست. اگر اتاق خواب کوچک‌تر است و نمی‌تواند فضای کاملی داشته باشد، بیشتر نوجوانان می‌توانند به راحتی روی یک تشک دوقلو بخوابند. به ندرت پیش می‌آید که یک نوجوان به تشک بزرگتر از تشک استاندارد یک نفره نیاز داشته باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

loading